تجربه کاربری (UX) تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات، محصولات و … را شامل می شود. طراحی تجربه کاربری در اصل یک مفهوم غیر دیجیتال است، اما به طور عمده در حوزه ی دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود . در ادامه همراه با سارین وب باشید .
در ادامه به چهار اشتباه رایج تجربه کاربری میپردازیم :
۱. انتظار بیش از حد از بازدید کننده وبسایت :
خود را قبل از هرچیز جای کاربر قرار دهید وفکر کنید که چرا باید در وهله اول به اینترفیس شما عادت کند؟
طراحان سایت فرض می کنند که :
کاربر از کنترل ها آگاهی دارد.
کاربر آیکون ها، نمادها و لوگوها را می شناسد و مفهومش را درک می کند.
کاربر تمام تمرکز و حواسش را به وب سایت ما می دهد.
کاربر دستورالعمل های سایت ما را می خواند و …
مشکل این جاست که این فروض طراحان سایت که فرض های منطقی نیز به نظر می رسند در بسیاری از مواقع واقعیت ندارند. برخی از کاربران برای اولین بار آیکون ها و نمادها را می بینند، برخی از آن ها دستورالعمل ها را نادیده می گیرند، بسیاری تصاویر را گیج کننده می دانند و با نوشته راحت ترند و … . این مسائل باعث می شوند که در بسیاری از موارد فرض های طراحان سایت با واقعیت متفاوت باشد و در نتیجه ی آن، تجربه ی کاربری سایت مطلوب نخواهد بود.
۲. طراحی UI برای همه کاربران :
( سایت را برای کاربر طراحی کن ) توصیه ایی است که همیشه مانند پتک بر سر طراحان سایت کوبیده می شود. متاسفانه مهم ترین اصلی که بیشتر طراحان وبسایت در طراحی سایت رعایت نمیکنند بحث طراحی برای کاربر و کارپسند بودن است . یعنی بیشتر وبسایت هایی را که میبینیم به طوری طراحی شده اند که تنها نمره سئو و رنک خوبی در الکسا داشته باشند و از نظر کاربری ، کاربرپسند نیستند .
آنچه که به عنوان طراحی وب سایت برای کاربر توصیه می شود در واقع طراحی برای مخاطب هدف است و بسیاری از طراحان این را در نظر نمی گیرند. طراحی سایت شما باید برای کاربرانی که آن ها را هدف قرار داده اید مناسب باشد. همچنین از طرفی توصیه ی بیش از حد به توجه به نیازهای کاربر باعث ایجاد محدودیت برای طراح و مانعی برای طراحی خلاقانه وب سایت می شود.
برای طراحی سایت ، با تیم سارین وب در تماس باشید .